søndag 12. mars 2017

Over Hardangervidda til Eidfjord og videre til Ulvik i Hardanger. - juli 2014.

Vi var rustet for lang tur til Vestlandet den 14. juli 2014. Våren og forsommeren hadde vi for det meste tilbrakt på kortere turer i Sverige. Men nå var bilen shinet og pakket om for sommertur.
Første del av turen gikk gjennom Numedal til Uvdal hvor stoppet og sjekket inn på Uvdal Camping for et par døgn med håp om litt fiskelykke, burde være fine forhold på denne tiden. Ingen napp første kvelden, men neste dag var bedre. Fire små ørreter var en fin kveldskos.
Kort video fra turen (i strålende vær) fra Flesberg og til Uvdal:

Uvdalselva
Neste dag var vi utålmodige etter å komme oss videre, men av og til skjer helt uforutsatte ting, og det skjedde denne dagen. Under frokosten knakk Jarl en tann (neida, det var ikke hustruen som hadde servert gammelt brød) - og dermed var det bare å krysse fingrene for at vi ville finne en tannlege på Geilo. Men - husk det var fellesferie, og da er det ikke bruk for tannlege på Geilo, må vite, så vi måtte ta en aldri så liten svipptur til Gol. Der fikk vi god hjelp og siden det nå var langt på dag, skeiet vi ut med middag ute, før vi returnerte mot Geilo.
Fjellet vest for Haugastøl. Hallingskarvet i bakgrunne.
Men aldri så galt - det lille uhellet førte til at vi fikk en aldeles nydelig kveld/natt på fricamp i fjellet mellom Haugastøl og Ørteren. Litt nær veien, men utpå kvelden stilnet trafikken og ingen problemer med å sovne. Fint å parkere for å gå tur her.

Værutsiktene for neste dag var heller mørke. Dagen startet med kald vind og masse skyer. Men fin tur langs Ørteren, Krækkja og Halnefjorden.

Video fra turen over fjellet og til Eidfjord:

Det blåste surt, vi gjorde et par stopp for å ta litt bilder, men de ble korte. Vi håpet i det lengste at værmeldingene ikke skulle slå til, i all fall at vi fikk litt utsikt ned Måbødalen. Men den gang ei - tåka kom raskt og med den kraftige regnbyger. Ved Vøringsfossen stoppet vi, ikke for å gå ut se på fossen, men sikten var nå så dårlig og regnet så tett at det var på grensen til uklokt å fortsette. Vi tok lunsj i bilen, uten kaffe, selv om vi bare sto noen meter fra kafebygget. Ingen grunn til å bli søkkvåt. I stedet ble vi sittende å betrakte turistene som virret rundt og lette etter stien til utsikten. Det var vått, sleipt og du så ikke mange metrene foran deg. Ikke bra forhold for å gå ut mot et stup. Etterhvert ble bygene mindre intense og vi tok fatt på nedkjøringen, stort sett så vi bare veibanen, men vi kom da trygt ned til Eidfjord hvor et digert cruiseskip, Ryndam, lå til kai og ruvet i landskapet kan man si. Ærverdige Eidfjord Hotell ble liksom litt puslete.
Eidfjord Hotell og cruiseskipet Ryndam.
Vi ville ha kaffe og en luftetur så det var bare å finne fram regnjakka OG paraply. Og jada, det ble kaffe og kaker på Vik Gjestgiveri.  Og litt shopping hvor Marit gikk til innkjøp av julerøde ulltøfler  for å sikre sol og varme resten av turen. Og jammen lysnet det litt da vi senere krysset fjorden over den vakre Hardangerbrua på vei til Ulvik (rv 572).
Hardangerbroa.
På vei til Ulvik ble vi møtt av solskinn og storslagen utsikt først langs Osafjorden og senere Ulvikpollen. Ingen lang dagsetappe, men kvelden var fin så vi slo oss ned på Ulvik camping, en fin plass ved fjorden ca 500 m fra sentrum, passe langt for en fin kveldstur.
Masse turister og fin stemning i Ulvik denne kvelden. Campingplassen er relativ enkel, ikke så stor og ligger omtrent på stranda. Vakkert.

Her kan du se en kort video (ca 4.30 min) fra en liten rundtur i Eidfjord og fra turen langs fjorden mot Ulvik. Litt humpete vei av og til, men utsikten er det ikke noe å si på.