tirsdag 7. februar 2012

Dalsland, Sverige. 2011 juli.

I begynnelsen av juli pakket vi for en fem dagers tur til vårt naboland.
Etter litt shopping i Töcksfors og Årjäng satte vi kursen sørover, rv. 172, langs innsjøen Västre Silen mot Bengtsfors.
Etter litt prøving og feiling fant vi campingplassen som ligger et stykke utefor byen, på en høyde ved sørenden av Lelång sjøen.
Fin plass som ligger på flere nivåer helt ned til vannet.  Der er et eget område for teltcampere nede ved vannet og de har noe så sjeldent som flere gode bålplasser. Vi observerte vakt som sjekket at bål ble slukket ved 23-tida.
Har man sykkel går det kjapt å sykle inn til byen, god sykkelvei / sti gjennom skogen bare man ikke handler for mye, tilbaketuren byr på en kort, men superbratt utfordring.

Hva kan man gjøre i Bengtsfors? Vel, det er ingen stor by, vi gikk på cafe, handlet og prøvde varene på det lille lokale bakeriet. Og siden vi synes det er gøy med båter, så ruslet vi ned til kanalen og slusen, det er like interessant hver gang å se hvordan skippere og mannskap takler slusingen.

Bengtsfors - sykkeltur
Mørke skyer, men det varte faktisk flere timer før regnet kom.

Fotografen henger etter og Jarl leser avisen mens han venter........
RUNDTUR I DALSLAND.
Etter et par dager i Bengtsfors dro vi på tur i nærområdet. Først til Dals Ed med mer kanal og flere sluser, videre en lang omvei langs vakre sjøer på smale veier til Väneren og Åmål.
Fortsatte rv. 164 mot Billingsfors.
TIPS:
Rett vest for tettstedet Edsleskog ligger en fin gjestegård ved sørenden av sjøen Edslan.
Stor, flott rasteplass ved siden av gjestegården med strandlinje og fantastisk utsikt over sjøen.
En fin dag ble avsluttet med et grusomt regnvær, men da var vi trygt parkert på Laxsjön camping.

Neste dag kjørte vi nordover langs vestsiden av Lelång til Bollsbyn, videre vestover til Sund ved Stora Le.  Fra Sund sørover til Ed via Håbol. Til tider kjedelig, men mange fine sjøer og idylliske torp.  Mange vil kanskje lure på hvorfor vi drar så langt ut i huttaheiti, og sant og si så hender det at vi lurer på det selv, helst når vi er sultne, veien er verre enn vi trodde, eller vi rett og slett ikke aner hvor vi er...  Men det er som regel utrolig morro å utforske andre veier enn hovedveiene, og vi har masse flotte minner og erfaringer fra impulsive avstikkere, og med bobil har vi alltid mat i bilen.  Det var ikke alltid tilfelle før, vi har noen minner om intense søk etter bensinstasjoner i sene kveldstimer.

I Ed fant vi turens desidert fineste campingplass og vi rakk å lage middag ute, stekt laks med rømme, før regn og torden satte inn.
Turens siste dag tilbrakte vi på campingen, leste bøker og forsøkte å sole oss mellom regnbyger.