onsdag 24. april 2013

Kulleseidkanalen, en lite kjent perle i Bømlo!

Flere bilder fra Bømlo - se http://maritogjarlbilder.blogspot.no/search/label/Kulleseidkanalen

Vi hadde trålet den nordlige delen av Bømlo og var på utkikk etter et egnet sted for et litt lengre opphold mens vi fikk sjekket batteriet. Til nå hadde vi overnattet på en opplagsplass for båter i marinaen på Terne (nær Rubbestadneset). Takk til eieren av marinaen som hjalp oss med gode råd og strøm under oppholdet.
Vi fikk også meget god service på Auto Service Esso ved Innvær som lånte oss et batteri mens de ladet og testet det gamle og bekreftet at det var defekt. Nytt ble bestilt og levert på rekordtid.  Hjelpsomme fagfolk fortjener skryt,  ubegrenset.

Tettstedet Svortland er kommunesenteret i Bømlo. Vi var innom der for litt innkjøp og kanskje spise ute for en gangs skyld. Men - vi ble litt skuffet. Vi fant handlesenter med de vanlige kjedebutikkene, vinmonopol osv., men ingen kafe eller bakeri, bortsett fra kafeen i det nye kulturhuset.
Fint, tenkte vi, kafe med lokal mat i kommunens storstue, det er smart! Men fant vi lefser, fisk, eller andre annen kortreist mat?? Absolutt ikke. Og hvor man må dra for å finne den kortreiste maten det skrives og snakkes om med flotte ord, vet i hvert fall ikke vi. Kanskje et tema for NRK`s "Påskelabyrint" til neste år. Og kor skal vi dra hen?.................
Ikke et vondt ord om pizza, kebab og burgere, som var det Kulturhusets kafe på Svortland kunne friste med, men vi tror nå at det finnes mange dyktige kvinner og menn som kan lage god mat, og som kan tenke seg å drive en liten kafe dersom forholdene legges litt til rette. Også på Bømlo.

Et par mil sør for Svortland fant vi vår lille perle, Finnås, ved Kulleseidkanalen - et lite, men veldig vakkert sted. Kanalen ble åpnet i 1856, og ble bygget for å gi fiskebåter og mindre fraktbåter en tryggere lei enn den værharde vestsiden av Bømlo. Kanalen sto ferdig bare fire år etter at ideen ble lansert i 1852, noe som får oss til å undres - var det mindre byråkrati og krangling og lettere å få iverksatt en plan den gang?



I Finnås er det gjestehavn både langs kanalen og ved brygga, bobilparkering på brygga og teltplasser i nærheten. Nydelig friområde med benker og bord. Dagligvarebutikk, bensinstasjon og kafe/gatekjøkken finnes like ved.
Mer om kanalen se: https://sites.google.com/site/kulleseidkanalenno/historien-om-kulleseidkanalen



Ny og gammel kanalbro.
Værgudene var i godlune, til tider sol fra skyfri himmel, sjøen var knallblå, og det var helt topp å være  bryggecamper. Mange hyggelige mennesker å prate med, båtfolk, andre bobilgjester og den alltid hyggelige vaktmannen i havna, Svein Trygve. Vi utvekslet bobilerfaringer med Sveinung og Magne med fruer, de var fra Stord og var på weekendtur. De bød på kaffe på bryggekanten.

OBS: Vi var der utenfor sesongen, dvs. midt i august. Kan nok fort bli mange bobiler, så i høysesongen og i helgene er det nok lurt å "sjekke inn" litt tidlig på dagen. Stedet er veldig populært blant lokalkjente.
Så vår anbefaling er, få med deg brygga og kanalen i Finnås selv om det bare blir en kort stopp med kaffe og kanelbolle på benkene nede ved kanalen, unger vil elske dette stedet. Kan være lurt med redningsvest for de minste.


Vi tok en formiddagstur over campingplassen som har enkel standard, fortsatte gjennom et skogsområde på høyden over kanalen og videre gjennom et nytt boligfelt. Ytterst på feltet er utsikten rett og slett formidabel. En kortere tur er å gå rett opp bakkene fra butikken og bensinstasjonen. Vår rundtur tok drøye to timer, med noen avstikkere og en liten pause på toppen.

LANGEVÅG OG KALAVÅG.
På dagstur til Langevåg og Kalavåg tok vi lunsjpause på brygga i Lyklingsjøen. Strålende sol, men det blåste hatter og høy så både papptallerkener og mat ble tatt av vinden. Dessverre er parkeringsplassen ikke veldig stor så vi følte ikke at vi kunne parkere i lengre tid. Ellers skulle vi gjerne brukt noen timer der. Et meget interessant sted for den som er interessert i bergarter og mineraler. Det gjelder for såvidt hele Bømlo som i flere sammenhenger omtales som "Steinriket Bømlo".
Lykling var rundt 1880 sentrum for rene gullrushet i Norge. På det meste var flere hundre mann i arbeid i gruvene. Kanskje kan man ennå finne gull i kvartsårene der. I nærheten finnes også gamle klebersteinssbrudd.
Kilde: http://www.bomlo.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=71&AId=921&back=1&MId2=299
Vi hadde ikke gjort hjemmeleksen vår og kjente ikke til gullhistorien. Dermed hadde vi heller ikke undersøkt hvor vi kunne parkere for et lengre opphold. I ettertid fant vi ut at området Lykling - Mosterhamn byr på flere interessante merkede turløyper, deriblant "Nordsjøløypa" se nettsiden
http://www.coast-alive.eu/node/12647, samt siden til Friluftsrådet Vest - http://www.nrshf.no/dsp_artikkel.cfm?Level1_id=26837&Level2_id=41840&type=1
Fra brygga i Lyklingsjøen
I stedet måtte vi nøye oss med noen korte turer rundt bryggene og det var ikke så verst det heller.
Rorbuer og utleiehytter overalt i strandkanten, havfiske og dykkemuligheter trekker mange turister. Etter vår mening begynner det nå å bli i overkant med ferieboliger i områder med brygger og strender som før var tilgjengelig for alle, men hvor man nå føler at man er inne på privat område både med bil og til fots.

Vi fortsatte til Langevåg, et lite og sjarmerende tettsted på sørsiden av Bømlo med et imponerende flott kaiområde (gjestebrygge). Store flotte eneboliger, moderne leilighetsbygg på kaikanten og nye veier med god standard vitner om et sted i vekst.
Gjestebrygga i Langevåg, Bømlo.
Etter en lang dag slo vi oss ned på kaikanten ved Kulleseidkanalen med kaffe og boller.
"Bobilbrygga" i Finnås.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar