mandag 17. februar 2020

Telemark sommer 2 - 2014-

Etter flere dager rundt omkring i Bø og Gvarv fortsatte vi på rv 134 vestover mot Seljord  og Kviteseid. Som vi tidligere har skrevet om er vi over gjennomsnittet interesserte i kanaler og sluser og denne gangen planla vi flere stopp ved Telemarkskanalen. Etter en kort stopp i Seljord for proviantering, fortsatte vi mot Kviteseid. Deretter bar det østover på rv 38 mot Drangedal.                   Veldig fin tur med mange fristende vassdrag, men surt vær og kjølige regnbyger fikk oss til å droppe fricamping. Det ble litt av en "omvei", og forbausende mange mil, men hensikten var å oppleve litt mer av indre Telemark utenfor hovedveiene.  Etter overnatting i Drangedal området på en noe "rustikk" campingplass fortsatte vi på smalere vei nordover mot Bjervamoen og Lunde (kanalen). Denne mindre kjente veien går delvis ved siden av jernbanen, gjennom bygdene Kjosen, Nøs  og Nakksjø,
Men også denne kjøreturen ble preget av regn og vind så det ble lite video / bilder.
Lunde på formiddagen
Utpå ettermiddagen kom sola til og så fint ble det:
Kanalcamping Lunde
Vel fremme i Lunde ble vi gledelig overrasket over en nydelig campingplass, Telemark kanalcamping med mange flotte bobilplasser. Været ble bra og vi fikk en fin tur både til Lunde sluser og Hogga sluser.
Øverst, i enden av Flåvatn ligger Hogga sluser som er en del av Bandak kanalen. Her finner du også
bobilcamping.
Vi kom akkurat i tide til til å få med oss slusinga av kanalbåten Henrik Ibsen.

Lunde sluser ligger i elva Straumen og er en del av Bandak - Norsjøkanalen som igjen er en del av Telemarkskanalen. Her kunne vi beundre sløsing av kanalbåten Victoria og nyte gode vafler i slusekroa.
Mer om Telemarkskanalen se: https://www.campingportalen.no/turforslag/telemarkskanalen-en-av-verdens-vakreste-kanaler.

Dagen etter besøkte vi Vrangfoss sluser, de er en del Bandakkanalen. Et imponerende sluseanlegg, som ble åpnet  i 1892. Et stykke norsk ingeniørkunst som er vel verdt å ta med seg. Her er et fint parkanlegg, muligheter for kortere turer langs kanalen eller piknik under de store trærne.
Tenker du på å dra hit, så klikk inn på denne siden: https://telemarkshistorier.no/historie/vrangfoss-sluser-en-reise-i-tid/  - her er det mange tips å hente.
Frister ikke været til piknik, eller kanskje du (som vi ) er glad i vafler, så er det kro ved slusa her også.
Vrangfoss sluser
Her er en video fra Vrangfoss og bilder fra Raet og Omlidstranda:

På vei til Bø to dager senere ( rv 359 ) bestemte vi oss for en avstikker til Eikjabygda og kanskje videre til Uvdal, dersom veien tillot det. Det ble en fin tur, litt vanskelig å finne egnet parkering for en liten tur til fots, men vi klarte omsider å finne oss en smaaal parkering, vel, egentlig bare beregnet til forbikjøring for tunge kjøretøy, men Jarl tilbød seg å holde seg ved bilen (hm) mens Marit bega seg ut i blåbærlyngen.
Fin fangst, deilige store søte blåbær - herlig, og Jarl tar gjerne rensejobben, bare han slipper å plukke.

Det var ikke verdens beste vei for bobil og langt til skogs, så vi ble temmelig overrasket da vi plutselig befant oss nesten i innkjørselen til en praktfull gård. Vi sikret oss noen fine bilder før vi snudde. Året etter brant flere bygninger på gården ned til grunnen under et tordenvær.

Uvdal Gård
De siste dagene av rundturen i Telemark, ble tilbrakt på Omlidstranda i Bamble. Nydelig vær med
vakre sensommer farger om kveldene. Fra Omlidstranda kan man gå kyststien ut til raet ved Nevlunghavn. Her har vi vært mange ganger, og det er like fascinerende hver gang, enten det solskinn  eller regn. Lyden av bølgene som dundrer inn i steinrøysa, lukta av strandplantene, det gir energi og glede. Men husk gode sko når du legger veien hit.