søndag 25. november 2012

Bordalsvatnet, Vinje i Telemark. 2012 juli.

Velkommen til nye og gamle lesere!

Jeg hadde store planer om å oppdatere bloggen vår kontinuerlig i løpet av sommersesongen, men måtte av forskjellige årsaker gi opp dette. Nå er det imidlertid på høy tid å skrive litt om sesongen 2012, og forhåpentlig kan noen hente ideer og inspirasjon til neste sesong. Vi ønsker oss både ros, ris og tips til 2013.

Men la oss starte med begynnelsen, det vil si april 2012.  Solen skinner, vi har hentet vår Laika fra vinterlagring og er i startfasen med å planlegge sommeren. Høyt på ønskelisten står en lang tur til Nordland og Troms. Men vinteren har vært gjenstridig og våren lar vente på seg. Rapportene fra nord er ikke oppløftende, men til å begynne med regnet vi kun med en utsettelse, det var nok av andre reisemål i mellomtiden.
Notodden. Mai 2012.

I mai dukket det opp andre muligheter, og vips - så satt vi der med en avtalt langtur til Italia i begynnelsen av juni, en kombinert hygge- og nyttetur som før eller siden skulle foretas. Det ble travle uker, men vi kom oss da avgårde til planlagt tid en av de første dagene i juni, pakket og klare for en lang utenlandstur.

Italia reisen kommer jeg tilbake til i en senere blogg.

Nord Norge turen ble satt på vent til neste år, kanskje. Vel hjemme fra Italia var det litt av hvert å ta tak i, men etter et par uker var vi klar for fjord og fjell i hjemlige trakter.
Ettersom vær og føre i slutten av juli var mildt sagt merkelig bestemte vi oss for å safe, dvs. vi startet der været var best - på Østlandet.
Kursen ble satt mot Haukelifjell. I løpet av vinteren hadde vi flere ganger snakket om mulighetene som ligger i Statkrafts veier i fjellet, de er solid anlagt og som regel godt vedlikeholdt. Valget falt på Bordalsvatnet i Vinje. Veien tar av fra E76 mellom Haukeligrend, rett før Botn (nedlagt hotell / motell), og er skiltet som turvei til Gjøsløys. Første del av veien er smal og kronglete og vi var spent på om vi ville finne et bra sted å campe. Men ettersom veien trolig benyttes til store kjøretøyer regnet vi med å i alle fall finne en stor snuplass.
Parkering med utsikt ved Bordalsvatnet, Vinje i Telemark.
Etter hvert blir veien bedre og like før første demningen kommer man til idylliske Kliningstøylen, det kan være mulig å finne plass for en bobil her, men da bør man kontakte beboerne på setra. Vi så flere som hadde teltet i området.
Vi sjekket første demningen, men her er det bare en snuplass som ikke er egnet til lengre stopp så vi fortsatte til den siste demningen som er bred og fin. Ikke noe skummelt å kjøre over.
På andre siden kommer man til en fin plass med flott utsikt over vannet og kveldssol, vel verdt å ta en avstikker fra rv 134, enten for dagstur eller overnatting. Se også Tips-siden under Bordalsvatnet.

Vi hadde godværet med oss og våknet første morgenen til strålende sol. Det ble to fine dager med mye fisking, men lite matauk. Mye små fisk som bet ganske villig på, men de ble benådet. Antagelig er det bedre å fiske fra båt lenger utpå, vi snakket med lokale fiskere som hadde trukket garn - flott
fangst, og det var ikke fritt for at vi ble aldri så lite misunnlige. Men pasta med pesto og skinke duger, det også, og en liten skvett rødvin finnes alltid, et eller annet sted blant provianten.