mandag 17. desember 2012

Haukelifjell, Vinje i Telemark. 2012 august.

Fra Bordalsvatnet gikk veien ned til Haukeligrend for litt påfylling av mat, kaffegodt til helga og litt fornyelse av fiskeutstyr. Vi trengte strøm og datatilgang og da ble løsningen en overnatting på Edland før vi på ny kjørte opp på fjellet. Underveis stoppet vi kort og sjekket campingplassen på Flothyl, noen kilometer vest for Haukeligrend. Enkel plass og nær veien, men nydelig beliggenhet ved et vann.  Fiske både i vannet og elva.
Vi fortsatte vestover til Botn.  Det var mye ledig parkering bak motellet så vi pakket niste og kamera og forsøkte å finne stien mot Kjelaelva og demningen. Men stien starter nok et eller annet sted i det nye hyttefeltet hvor det er veier på kryss og tvers. Mange koselige hytter å se, men stien til elva fant vi aldri selv om vi prøvde alle veier. Vi gikk til og med tilbake til bilen og tok et nytt utgangspunkt. Her bør det merkes fra parkeringsplassen. Vel, vi fikk i alle fall en fin tur.
Stoppet også på "markedet" på Arbutun hvor du får kjøpt alt fra sukkerspinn til selvlysende cowboyhatter, men vår handel begrenset seg til vafler og kaffe.

Vi tok sikte på å finne en mulighet for fricamping i nærheten av Haukeliseter og den fant vi ved målestasjonen. Avkjøringen er krapp, men det går greit når man er oppmerksom på den. Vi kjørte så langt ned fra veien som mulig og fant oss en plass med god utsikt over Kjelavannet.

Lite vann, sør for Ståvatn, Haukelifjell.

Herfra kan man gå eller sykle mot Haukeliseter og Ståvatn. Fra området nær Haukeliseter går merkede DNT ruter i alle retninger, sørover gjennom Kvanndal og inn i Setesdalheiene og nordvestover mot Røldalsfjellene.
Må også nevne muligheten for å kapre sin egen plass på veien inn mot demningen på østsiden av Ståvatn. Det er ikke mange plasser og siste del av veien er smal, men kjørbar.  Utbedring pågikk sommeren 2012.  For å kjøre denne veien med bil må man ta neste avkjørsel fra hovedveien, altså et stykke vest for målestasjonen.

Det ble en super kveld, først fisketur til det lille vannet i strålende sol, senere sørget mørke skyer for fantastiske fotomotiver i solnedgangen. Resultat var mange fine bilder og en fin fisk. Tilbake ved bilen hadde vi fått naboer, de fleste i bobil, noen overnattet i personbiler og en gjeng ungdommer overnattet i telt.

Temperaturen sank betraktelig utover kvelden og etterhvert måtte flere varme seg på et lite bål. Det ble en riktig stemningsfull kveld i høyfjellet, ikke lett å sovne når vi hadde megautsikt over fjellvidda fra køya.

Video fra Haukelifjell:

Neste dag tegnet til å bli like fin så ved frokosten bestemte vi oss for å bli en dag til. Pakket sekkene og syklet inn til demningen og fulgte derfra en smal sti langs elva. Vi fant fort ut at elva var et drømmested for fiskermannen og at den lange turen ville bli en kort tur med en veldig lang fiskepause.

Elva mellom Ståvatn og Kjelavatn

Det gjorde ikke så mye for vi innså samtidig at vi skulle ha tatt fjellsko, joggesko var ikke optimalt i vått  terreng med både steinurer og snøfonner. Fin elv, akkurat passe stri og mange bra kulper. Ingen stor fangst, men nok til et lite måltid.

Kvelden ble kjølig med en god del vind, men ikke verre enn at vi klarte å rigge til en slags levegg slik at vi kunne steke og spise ute. Marit liker nemlig ikke å steke fisk inne i bilen, egentlig er det forbudt. Resten av dagen gikk med til innetjeneste - bilen så ikke ut. I fjellet blir det mye styr med klær og støvler,   fiskeutstyr, pakke opp og pakke ned. I bobil må man rydde ofte, og vaske. Belønningen er en god brødblings til kvelds med et glass rødvin mens vi skriver dagbok, snakker om dagens hendelser og planlegger. Denne kvelden på Haukelifjellet hadde vi fått et lite problem, vi hadde helt klart trøbbel med batteriet i bodelen og to døgn var nå maks uten lading, selv om vi sparte så godt vi kunne på strømmen. Så nå måtte vi bare holde oss til campingplasser inntil vi kunne få tak i nytt batteri.

Flere bilder fra Haukelifjell, se: http://maritogjarlbilder.blogspot.no/search/label/Haukelifjell