tirsdag 23. februar 2016

Tuddal og Bondalen - Hjartdal kommune i Telemark. Høsten 2013 og 2015.

De forrige sidene våre har handlet om Imingfjell og Tinn, steder hvor vi gjerne kommer tilbake til, og hvor vi stadig finner nye yndlingsplasser. Denne gangen skal jeg skrive litt om Tuddal som vi besøkte både i 2013 og 2015.
I 2013 kom vi fra Austbygdi ved Tinnsjøen og bestemte oss for en tur opp til Gaustadtoppen. Ikke at vi akkurat hadde tenkt oss til toppen, men vi kunne sikkert finne et egnet sted for overnatting,  kanskje en liten tur i fjellet og eventuelt fiske. Det var knallvær, sol og bra temperatur i lavlandet. Det ble langt på dag før vi var oppe ved stien til Gaustadtoppen og kilometervis med parkeringskø, viste det seg, helt vilt. Vi skjønte at det ville bli umulig å finne plass som egnet seg til overnatting.
Men vi måtte i hvert fall finne et sted for opphold resten av dagen.

Med nød og neppe fant vi parkering for en kort lunsj og en liten tur.

Været var fortsatt like strålende, men det blåste hatter og høy så det var på med både vindjakke, lue og hansker.
Vi satset på en av Nutane, fin lettgått sti helt opp, men vinden tok godt tak og det var nærmest umulig å snakke med hverandre uten at vi var i le for vinden. Fra toppen kunne vi se noen få turister i samme område som vi var, ellers var det ingen å se - bortsett fra flere hundre parkerte biler langs hovedveien. For et pes å gå i flokk, tenkte Marit, som helst dilter i sitt eget tempo og blir stresset av en lang kø
som skal forbi på smale stier.

Utpå kvelden var vi nede i Tuddal, kveldene var merkbart kjøligere nå, men i følge meteorologene skulle vi ennå kunne nyte fine dager med mye sol. Vi slo oss ned på Bøen camping ved Bjårvatnet hvor vi fikk plass helt nede i vannkanten. Nydelig.
Bøen Camping, Tuddal.
Bøen camping er en utrolig hyggelig plass med mange fastboende, men med fine plasser også for korttidscampere. Her er det lett å finne roen.
Servicebygget er ikke av nyeste slag, men det gjør ingen ting, vi har aldri bodd på en campingplass med bedre renhold! Hele stedet er utrolig velholdt, vertinnen er kjempehyggelig og gir gjerne tips om turmuligheter, fiske og bær. Her føler vi oss hjertelig velkommen.
Ett av tipsene vi fikk var å kjøre inn mot Bondalen, ei lita fjellgrend på vestsiden av Gaustatoppen.
Ved sørenden av Bonsvatnet tok vi vestover langs vannet til Vikdalen og vannet Vindsjåen. Smalere vei, men godt kjørbar med bil som har litt å gå på når det gjelder klaring. Bomvei siste biten.
Vindsjåen er oppdemt og veien ender ved demningen.
Veien nedenfor demningen.

Nedenfor Vindsjåen ligger et mindre vann / vassdrag, Våtjønn. Vi har funnet mange fine steder ved å ta sjansern på  litt ukjente "stier", og noen ganger må vi bare returnere til utgangspunktet. Ikke denne gangen, dette var full klaff! Bålplassene vitner om at flere enn vi liker stedet. Fin slette for en bobil eller flere. Perfekt teltplass.

Våtjønn, Tudda
Vi fikk lirket bilen på plass ved elva, litt lenger ned, der var det lunt og fint - og, skulle det vise
seg, fine fiskeplasser.
Elva nedenfor Våtjønn.

Masse stor og lettplukket blåbær. Mor plukket bær ( og renset den ) - far fisket - og fisket, helt til mørket overtok og fjellufta ble litt påtrengende utendørs. Fortsatte neste dag, tre fine ørreter, masse blåbær, før vi ut på ettermiddagen fant ut at det var greit å dra hjem nå. Tuddal og Våtjønn ble perfekt avslutning på en flott september.

Bonsvatn med Bonsnosen ? i bakgrunnen.
I august 2015 var vi tilbake på Bøen Camping i Tuddal. Der var det like rent og pent som før, og hyggelige Turid på plass i resepsjonen. Denne gangen syklet vi rundt Bjårvatn, fin trim i kupert terreng, men ikke verre enn at Marit hang med, selv om hun feiga ut og gikk ned den bratteste nedkjøringen.

Prøvde også å fiske i elveoset. Flere fine fisk i stekepanne størrelse, ca 25 cm, men av en eller annen grunn ventet Jarl på den store fangsten og satte alle ut igjen.
Neste dag dro vi en tur opp til Vindsjåen igjen, dagstur denne gangen.
Ingen fangst denne gangen, heller ikke blåbærene var modne i år. Men vi kommer tilbake, og kanskje prøver vi oss på nye stier i området.

Flere bilder se: http://maritogjarlbilder.blogspot.no/2016/02/tuddal-bondal-gaustadtoppen-september.html