mandag 14. mars 2016

Erfaringer fra Sverige - september 2013.

Altfor mange campingplasser stenger tidlig ble vår erfaring da vi i midten av september 2013 tok høstens siste tur til Sverige. Bortsett fra de store, helårsåpne plassene i de største byene, da. Må innrømme at vi var litt skuffet. Været var godt, og vi så for oss en fin tur til Stockholmstraktene og kanskje en tur over til Åland. Der har vi vært en gang før, for lenge, lenge siden med den gamle combi campen vår.
Det var den gang en toller på Kapellskär (fergeterminalen et par mil øst for Norrtälje) lurte på hva vi hadde i tilhengeren vår og ba oss om å åpne den. Køen av biler var lang og det vakte mildt sagt litt oppsikt da vi åpnet lokket og teltet begynte å folde seg ut. Tolleren kikket litt oppgitt inn, ristet på hodet og ba oss pakke sammen igjen. Heldigvis.

Men nå var det september og tidlig mørkt, så vi tok første overnatting i Ørebro på Gustavsvik camping. Helårsåpen plass med god service og flotte servicebygg. Bare et steinkast fra et av Sveriges største badeland. Herlig familiested.
Ørebro, Gustavsvik camping.
I første omgang ble vi bare over natten, neste dag tok vi strake vegen over til Norrtälje og videre til Kapellskär. Vel fremme på terminalen fikk vi første anelse om at vi sannsynligvis var de eneste turistene, og vi begynte å lure på om det i det hele tatt gikk ferje denne kvelden, kontorene var stengt. Men vi ringte Viking Line i Stockholm og fikk beskjed om å kjøpe billetter i bua på kaia, så da var det bare å vente.
På ferja fikk vi tak i en oversikt over campingplassene på Åland, og vi ble fort klar over at det meste nok var stengt for sesongen. Men vi satte vår lit til plassen i Mariehamn, det var tross alt bare 12. september.
Skjærgården utenfor Norrtälje

Det var stupmørkt da vi ankom Mariehamn og etter litt leting fant vi frem til campingplassen som var totalt mørklagt. De stengte 12. august! Og forbudt å parkere utenfor plassen. Stellplasser finnes ikke.
Så her var det bare å komme seg tilbake neste dag.
Vi kjørte ned til en Shell stasjon i sentrum og spurte der om det var ok å stå på parkeringsplassen like ved. Helt greit, sa en hyggelig ansatt, og beklaget at campingplassen var stengt. Det ble ikke så mye søvn, innfartsveien gikk rett forbi, men noe bedre fant vi rett og slett ikke.

Neste dag valgte vi siste ferja (ca kl. 18), vi hadde lyst på en liten rundtur i området når vi først var der, og - det kunne jo hende at det fantes muligheter på de nærmeste campingplassene. Vi gir ikke opp så lett. Men neida, det var bomtur. Vi tok et par telefoner, et sted kunne vi få stå en natt eller to, men plassen viste seg å være langt inne i en skog, svært så enkel, og ikke et menneske i nærheten. Så det ble retur. Men vi hadde fin tur i strålende sol og stille - enn så lenge.

Mariehamn
Et kraftig væromslag var på vei, vel fremme i Norrtälje var det tett tåke, mørkt, kaldt og rått. Vi fant ingen mulig stellplass, og iflg. campingguiden var det ingen campingplasser i nærheten! Litt motløse begynte vi å kjøre nærmest på måfå mot nord vest og etter et par kilometer dukket et campingskilt opp i tåka. Sikkert stengt, men blås i det, her stopper vi, var vi enig om.
Klokka nærmet seg 23 og vi var sulten og trøtt. Men humøret steg da plassen var åpen, og ikke bare det - i resepsjonen satt en hyggelig vert, han holdt åpent i hvertfall til kl 22 og ofte lenger. Og i godt oppvarmet servicebygg ventet en varm dusj. Fin plass som ikke sto nevnt i noen av de oversiktene vi hadde!

Vi ble på plassen et par dager og møtte bobilfolk fra Åland som kunne bekrefte det vi hadde oppdaget - når skoleferien er over stenger alt av campingplasser og det meste som har med turisme å gjøre. Greit å vite. Håper det ikke gjelder hele Finland. Og turen var fin, den.

I Norrtälje benyttet vi anledningen til en tur nordover langs kysten til Østhammar, litt skuffende tur gjennom mye fraflyttet bygd, de få campingplassene vi fant så ganske så forlatt og veldig forfalt ut. Så valget var enkelt, vi følte at vi var på feil sted til feil årstid, hvorfor ikke dra tilbake til hyggelige Ørebro med koselige kafeer og fine sykkelturer? Som tenkt så gjort - turen blir til underveis..