onsdag 22. januar 2014

Høstturer til Valdresflya, Beitostølen. Vestover til Rogaland - Sokndal og Borestranda. - 2012 september.

Høsten kom tidlig i 2012. Allerede 28. august så vi tydelige spor av frostnetter da vi kjørte gjennom Etnedal i regn og tåke. Til tider tett tåke. Av og til klarnet det en smule, men det var mye vi ikke fikk sett. Ved Fleten fant vi en stor parkeringsplass, perfekt for overnatting og et fint utgangspunkt for en liten tur neste dag, selv om det var surt og kaldt. Med andre ord, "Marit og Jarl på tur", var begynt å bli lei av ullgenserne.
Men når vi kommer oss ut av bilen med matpakke og termos i sekken, blir det som oftest en fin dag.

Vi hadde håpet på et par fine fjellturer, men værutsiktene var ikke så fristende, kalde netter og regn fra og til. Så vi dro videre fra Etnedal mot Valdres og Fagernes og endte til slutt opp på Aurdal Fjordcamping, som ligger nydelig til ved Begna elva. Høstens siste fisketur resulterte ikke i den helt store fangsten, men det var ikke så farlig. Fine høstkvelder på elvebredden var fangst god nok. Et trivelig sted med hyggelig vertskap. Hit kommer vi tilbake.
Valdres

Aurdal Fjordcamping

Vi forsøkte oss på en annen fangst, multer, da vi en av dagene dro opp på Valdresflya i fantastisk høstvær. Men det ble mindre enn lite og varm og gretten (vi var altfor godt kledt) vendte vi tilbake til bilen. Enige om én ting, i år blir det multe fra butikken til jul. I stedet fikk vi en flott kveldstur videre over flya i strålende høstsol.
Valdresflya med Bitihorn.
Fra Valdresflya bar det tilbake til Beitostølen og et par dager der, før vi vendte nesa hjemover. Sesongens siste tur, trodde vi.
Beitostølen Camping.
Flere Bilder, se: http://maritogjarlbilder.blogspot.no/search/label/Aurdal

NESTEN SOMMER IGJEN.
Ting skjer, og i slutten av september var vi reiseklar for en tur til Rogaland. Var forberedt på både kaldt og dårlig vær, men dette skulle altså blir rene bonusturen, en trøstepremie for en sesong hvor mangt og mye "ikke ble som planlagt", og utstrakt bruk av stillongs og ullgenser, antibiotikakurer og litt av hvert.
Jarl har notert i dagboka: "Statoil Brokelandsheia - kaffe og skillingsboller. Fantastisk vær - sol og vindstille."
Sjøsanden camping ved Mandal var stengt for sesongen. Det ble overnatting på kaia i Mandal, men det var fredag kveld og utover natta skjønte vi at ungdommen her hadde lite annet å more seg med enn å kjøre moped rundt busstasjonen. Vi tåler sånt.

Våknet til vakkert vær. Frokosten ble enkel, dagens første fristelse ventet i Lyngdal, tre mil unna. Det lille og meget sjarmerende tettstedet kan nemlig skilte med hele to lokale bakeriutsalg, som, så vidt vi vet, ikke er del av en storproduserende bakerikjede. Kort fortalt, så kan en kaffepause i Lyngdal bli i mektigste laget. Så også denne gangen. Mens bokstavelig talt rykende ferskt bakverk (til neste pause) lå til avkjøling i bilen, tok vi oss en spasertur med kamera rundt i Lyngdal før vi fortsatte. Vi har vært her før, og stikker alltid innom når vi er på disse kanter. Her kan du bade eller gå tur langs stranda i vakre Rosfjorden, ta en kaffepause på konditoriet, fortsette i samme retning og så kan du bade i neste fjord. Ja, du leste riktig, Lyngdal sentrum ligger mellom to fjorder, Rosfjorden i sør(øst) og Lyngdalsfjorden i vest. Og det ligger campingplasser ved begge fjordene.

Med en slik beliggenhet er det ikke rart at stedet har et av Norges største og beste badeanlegg i strandkanten. Med stor solterrasse og utendørs boblebad, bla. Stor campingplass og hotell i tilknytning til anlegget. Dessverre har vi ikke badet der, men det står på ønskelisten. Nydelig utsikt mot fjorden, bare se her:

Mer om Sørlandets badepark se: http://www.nordsjovegen.no/aktiviteter-og-attraksjoner/p/alle/aktiviteter/barn-familie/soerlandsbadet-badeland-i-lyngdal/pid335422

Denne septemberdagen var Lyngdal på sitt aller beste og rette dagen for flere opplevelser på vestkysten.
I stedet for den vanlige E39 bestemte vi oss for et alternativ, kystveien rv44 fra Flekkefjord, Åna Sira og Hauge i Dalene - til Egersund.
Rv 44

Dette er en de mest spesielle og vakreste avstikkere vi har kjørt. Opp og ned mellom stupbratte knauser, bare nedkjøringen til Jøssingfjorden gjør det verdt å ta denne turen. Men også tettstedet Åna Sira ved elven med samme navn og ikke minst "saktebyen" Sogndalstrand som er fredet, er steder å ta med seg. Blir du utslitt av alle inntrykkene så vit at bak blånene venter roligere sanseintrykk på deg, langs strendene ved Jærens Rev. I hvert fall hvis du kommer østfra.
Link til Norges vakreste bilturer: http://www.fdm.dk/filer/Nordsjoevegen.pdf

Utsikt fra brygga i Sogndalstrand.
Det ble sen kveld før vi kom frem til Borestranda i Klepp. Her trives vi. Dette er en av de flotteste strendene vi vet om og her står man trygt bak sanddynene. For et par år siden sto vi her en natt i oktober i stiv kuling - og betraktelig mer i kastene. Vinden tordnet rundt oss, men vi sov ikke så aller verst selv om Marit av og til våknet og lurte på hvor mye som skulle til for at bilen skulle flytte på seg.

Men nå var vi der, i nesten sommervær. To fantastiske dager i strålende sol med Borestranda på sitt vakreste. Lang strandtur opp til Figgjoelva og kaffe i "solveggen". For en avslutning på 2012!
Borestranda.

Billedserie fra Borestranda, se:  http://maritogjarlbilder.blogspot.no/2014/01/borestranda-rogaland-september-2012.html