mandag 13. februar 2017

Bohuslän og Dalsland - steder vi gjerne besøker (Sverige)

Vi skriver 2017 - og Marit og Jarl er tilbake på bloggen "Fra fjord til fjell" etter en pause på over et år.
Men vi er fortsatt bobilentusiaster og har som mål å fortsette med å formidle små historier med bilder og tips, mest fra turer på kryss og tvers i Norge, men også litt fra våre naboland.
Denne gangen tar vi for oss noen plasser langs Bohuslänkysten som vi ofte besøker i vår- og  høstsesongen.
Utgangspunktet er gjerne Lagunen camping, noen km sør for Strømstad. med fin strand og flott minigolfanlegg. Du kan velge mellom fine bobilplasser med plattinger like ved stranda, eller
"solsiden" på andre siden av veien med asfalterte hyller til bobilene. Her er det også godt med plasser for campingvogner og bobiler på gressletta og stort lekeområde. Gangvei til strand, resepsjon og butikk uten at du trenger krysse hovedveien.
Plassen er ryddig og det er rent og pent - kort sagt veldig trivelig både for store og små.

Vakker vårdag på Lagunen Camping, Solsiden.
Til tross for at Lagunen er en stor campingplass med svært mange fastboende, hovedsakelig nordmenn, er dette en rolig plass, i hvert fall de gangene vi har vært der - og det blir noen turer i året. Om sommeren er Strømstad overfylt og Lagunen er passe langt unna ståk og styr, samtidig
er det fort gjort å sykle inn til byen, handle litt, spise fish & chips på bryggerestauranten
eller ta en kaffe i kafeen på hjørnet.

Mange forbinder Strømstad med grensehandel, vinmonopol, ferske reker og ferje til Sandefjord. Men byen er også et godt utgangspunkt for turer med bil eller sykkel ut til de ytterste øyer i skjærgården, eller late bilturer til idyller som Grebbestad, Fjällbäcka eller Havstenssund.
Og da snakker jeg ikke om å kjøre motorveien. Nei, ta kystveien, gjerne "solruten", ta det lugnt,
stikk innom et bakeri, kjøp noe godt og ta en kaffekopp på en bryggekant. I høysesongen må du regne med at det er vanskelig å finne parkering.
Ellers går det som regel greit med litt tålmodighet. Sånn sett kan det være en ide å legge bilturen til en gråværsdag.

Marit og Jarl er nesten alltid på utkikk etter et konditori - og det er mange fler av dem i Sverige, enn så lenge.  Heldigvis eksisterer fortsatt mange av de små sjarmerende kafeene med loppismøbler og gamle bilder på veggen.
Vi bruker god tid til rusleturer langs brygger og strender, eller på måfå gjennom idylliske gater og
trange smug uten annet formål enn å nyte stunden.

Slik kan en sakte dag på Boshuslän kysten se ut:

Klikk på linken under for å se en liten video fra turen vår til Hamburgsund og Kämpersvik.

Kystveien via Tanumshede til Grebbestad.  Stor parkering nedenfor handlesenteret ved brygga (systembolaget) og et perfekt sted for en stans, masse gamle hus, trange gater og koselige butikker, samt en veldig bra kafe (midt i en bratt kneik) - litt vanskelig å finne, men spør i en butikk.
Fra Grebbestad kan du kjøre nordover til Havstenssund eller sørover mot Fjällbacka og Hamburgsund. Før Fjällbacka kan du ta en svipptur nedom Kämpersvik, en vakker liten sommerby med gjestehavn.
Både  Fjällbacka og Hamburgsund er verdt et besøk.

Hamburgøen , Bohuslän
Finner du parkering kan du ta kabelferja over sundet til Hamburgøen, en bra ide er å ta med sykkel og matpakke og tilbringe noen timer på øya.
Det var planen vår en maidag i 2014. Vi fant til slutt plass på brygga, men strengt tatt tilhører den vel restauranten som ligger på bryggekanten, så vi våget ikke å la bilen stå der lenge. Ikke kjekt hvis
bobilen blir tauet bort.
Dermed ble det mat og kaffe i bilen, men i strålende sol med utsikt til trafikken gjennom sundet var det slett ikke verst, det heller!
Hamburgsund.
Vi kjørte tilbake mot Havstenssund på leting etter stellplass, vi har lest at noen overnatter på den store parkeringsplassen før brygga (vinteropplag for båter?) men vi var i tvil om dette var helt lovlig.
Så ble det Saltviks camping i stedet, en plass vi ikke har besøkt tidligere.
Saltviks camping.
Utrolig fin beliggenhet. Noe slitne servicebygg som trengte en oppgradering, men nærheten til strand, svaberg og fine omåder rundt oppveier. Naturreservat i nærheten. Gode turmuligheter, til fots eller med sykkel.
Vi hadde kjempevær og ble et par dager.

Hjemturen gikk innom både Galtø, Resø og Rossø
Resø er nydelig, men litt vanslig å finne parkering. Vi prøvde å stille oss diskre
(hvis det er mulig med en bobil) i et hjørne av parkeringen til dagligvarebutikken.
Best å sjekke nøye før man blir forlater bilen, ellers kan det lett bli dyrt.
Men en liten tur til de flotte svabergene bak Hamnmagasinet Vandrarhäm på bildet nedenfor
håper jeg leserne får mulighet til.
Se video (kort) fra turen til Resø:
Resö Vandrarhäm
Ellers er vi veldig glad i de svenske kanalene og vassdragene i nærheten av disse. Der finner vi mange fine plasser i nydelig natur. Dalsland kanal, for eksempel, består nesten bare av sammenhengende store og små sjøer.

Et fint overnattingssted er friluftssenteret Alcatraz som ligger på en liten øy i Dalsland kanal like utenfor Gustavsfors. Fint sted med mange friluftsaktiviteter.
Alcatraz
Vi hadde kjørt vestsiden av Västra Silen fra Årjäng og fortsatte til det lille stedet Kråkviken før vi dro nordover igjen på små veier mellom Västra og Østra Silen til innsjøen Stora Bör. Der tok vi inn på Camp Grinsby, en perle av av en campingplass med en touch av svensk villmark. Ligger nydelig til på stranden, fint å bade, padle eller hva du vil. Vi fikk en lang flott tur i skogen langs sjøen.
Lite trafikk. Det er også fine stier langs stranda. Nydelig kveldsstemning enten du sitter på stranda eller finner deg et sted langs stien. Veldig smart å prøve campingplasser litt utenfor allfarvei. Vi ankom lørdag, dagen etter St. Hans - og fikk plass! Vi har ikke hørt om stedet før og ble positivt
overrasket.
Stora Bør
Flere bilder, se: http://maritogjarlbilder.blogspot.no/2017/02/strmstad-og-bohuslan-sverige-2014.html