lørdag 14. juli 2012

Kullen, Sverige. 2011 september.

Fra Varberg gikk turen sydover langs kysten, ved Ängelholm tok vi av fra E6 og kjørte kystveien utover Kullen, den sydligste av de to halvøyene som stikker ut i Kattegat. På leting etter en kaikant å spise lunsj på siktet vi oss inn på en liten prikk på kartet med navnet Svanshall, og som viste seg å være en idyllisk liten havn. God havn for både fiskebåter og fritidsbåter. Fin molo å gå tur på med benker, kro og kiosk. Overfor båthavna fant vi en fin utsiktsplass med parkering til 6 - 7 bobiler, alle var selvfølgelig opptatt. Men vi ga oss ikke og tok sjansen på å parkere langs brygga, vi skulle uansett ikke bevege oss langt fra bilen i løpet av lunsjen. Nydelig vær, helt "flatt" hav og et fantastisk lys.

Svanshall
Vi oppdaget raskt at Kullen er et utrolig morsomt og interessant område å reise på oppdagelsesferd i, "innlandet" med store gårder og små sjarmerende tettsteder med gamle hus og frodige hager, og ikke minst kystbyene med det spesielle lyset som minner om Skagen i Danmark. Det er et meget populært område for ferie og fritid og det er korte avstander mellom golfbanene.

Noen få kilometer vest for Svanshall ligger Arild, en liten by som jeg aldri har hørt om eller sett bilder fra. Stedet er en idyll som bare må oppleves, et helt unikt sted.
Bli ikke skremt av de trange gatene som møter deg på toppen, ta det pent nedover svingene og følg hovedveien ned til stranda. Det er bra med parkeringsplass når du er vel nede, byen - hvis man kan kalle det by - må nemlig oppleves til fots. Den består av små hus med små hager, større hus med større hager og ingen hus eller hager er like, de ligner ikke en gang på hverandre. Og det er fantastisk å oppleve for oss som er vant til stereotype villaområder hvor alt fra inngangsdøren til tujahekken er kliss likt.
Hagene var frodige selv nå i september, velholdte, men ikke altfor striglet. En utrolig blomsterprakt, jeg er ikke veldig god på blomster, men jeg kunne ikke unngå å registrere de kjempestore hortensiaene. Hit kommer vi tilbake, gjerne tidlig på sommeren når rhododendronen blomstrer.

Jarl kom i prat med en av beboerne, Bo Folkvi, som kunne fortelle mye om stedets spesielle historie.
Opprinnelig var Arild en fiskelandsby. For vel hundre år siden ble stedet på grunn av sin vakre beliggenhet, utsikten, sjøen og ikke minst lyset, et yndet sted for rike mennesker. Og det var gjerne sjøkapteiner som bygde sine helt spesielle hus, med et sterkt personlig preg. Og hagene var like unike som husene.
I våre dager er mange av eiendommene fritidsboliger, andre blir leid ut, og det er få fastboende om vinteren.
Det største hotellet i Arild.
Et av de største husene er i dag et kjempestort hotell, kanskje for stort til å være sjarmerende, til tross for  sin spesielle stil og beliggenhet. Dessverre har hotellet fått kjøpe opp de nærmeste eiendommene, det er bare å håpe at disse blir bevart og at man ikke ender opp med et megastort hotell som vil dominere hele bybildet.
Arild - stranda.
Dessverre var det ingen mulighet å parkere i Arild over natten, så vi måtte videre. Da vi svingte opp fra havnen satt Bo på sin veranda og slumret i ettermiddagssolen,  omkranset av en frodig hage. Vi kjørte innom Mølle (på sørsiden av Kullen), også en unik og spesiell landsby, men mye mer preget av store hoteller. Den er et berømt sommersted og badested for de kondisjonerte som det het i gamle dager. Mølle ligger i naturreservatet Kullaberg, kjent turistområde med muligheter for klatring, grotte- og bergvandring mm.  Byen har en fin havn, spennende gater med spesielle hus, og kveldssolen er nyydelig. Skulle gjerne ha tilbrakt noen dager i strandkanten her, men vi måtte nøye oss med et kort opphold mens vi så på at byen ble badet i gyllent lys før solen sa god natt.

Lerberget camping noen kilometer sør for Höganäs ble vårt tilholdssted de neste dagene. Der kunne vi slå  oss til ro med utsikt til sjøen og kveldssol. Utrolig fint område med strandpromenade og sykkelvei inn til byen. Det varme været fortsatte og vi levde det gode liv med god mat, god vin og lange kveldsturer langs stranden. Ingen ting skaper mer ro i sinnet enn å lytte til havet...........

Lerberget Camping, Höganäs.
Om dagen syklet vi, gjerne inn til byen. Höganäs (byen med flisene) er passe stor, har en stor båthavn og det flotteste strandanlegget jeg har sett i noen by. Da vi var der var vannet krystallklart, men for kaldt til å bade for pyser som oss.

Höganäs - marengseplekake med krem
Siste dagen svippet vi innom Outlet-senteret og brukte masse tid og energi bare på å tråle rundt uten å finne noe som vi trengte eller som vi ønsket oss. Senter av denne typen er bare til å bli lei og drittsur av, så det tror jeg vi dropper for fremtiden. Små koselig butikker inne i byen, ja takk. Som den bittelille bokhandelen i Höganäs,  Höganes Bokhandel & Cappuccino,  hvor vi kjøpte en vakker fotobok om Arild, og en fristende kokebok, hvorvidt jeg trenger flere av det slaget - hm, det er et annet spørsmål.